مهندسی مکانیک

 

·        معرفی کلی رشته

معمولا با شنيدن كلمه مكانيك، تمامي اذهان متوجه مكانيك اتومبيل (!) و مشاغل مرتبط با آن مي‌گردد! در برابر این تصور غلط باید توضیح دهیم كه اگرچه دانشجويان اين رشته در دروس خود با اصول طراحي و نحوه عملكرد دستگاه‌ها و بخش‌هاي مختلف به كار رفته در اتومبيل آشنا مي‌شوند، اما علم مکانیک محدود به اتومبیل نمی‌شود. شاید بتوان اتومبيل را مظهر مجسم مهندسي مكانيك دانست، اما این همه‌ ماجرا نیست.

در واقع رشته مكانيك بخشي از علم فيزيك است كه با استفاده از مفاهيم پايه علم فيزيك و به تبع آن رياضي به بررسي حركت اجسام و نيروهاي وارد بر آنها مي‌پردازد و مي‌كوشد تا با توجه به نتايج بررسي‌هاي خود، طرحي نو در زمينه فن‌شناسي و صنعت ارائه دهد و در راه پيشرفت انسان گامي به جلو بردارد.

 

·        دروس مرتبط در دوره دبیرستان

با تأکیدی که بر پیوندِ ناگسستنیِ فیزیک و مکانیک صورت گرفت، جای پرسشی در این زمینه باقی نمی‌ماند! فیزیک و بعد از آن ریاضی مرتبط‌ترین دروس با رشته مهندسی مکانیک هستند.

 

·        محیط  و بازار کار رشته

امروزه این رشته -که به موازات انقلاب صنعتی در اروپا به عنوان یک رشته دانشگاهی مورد تحقیق و تفحص پژوهشگران قرار گرفت- بسط و توسعه فراوانی یافته است؛ تا جایی که تمام اختراعات بشر در کلیه زمینه‌ها به نحوی با علم مکانیک ارتباط دارند.

با توجه به گرایش‌های متنوع رشته مکانیک (اعم از طراحی جامدات، حرارت و سیالات، ساخت و تولید، خودرو و...)، يك مهندس مكانيك می‌تواند در زمینه‌های مختلفی فعالیت کند. از جمله:

-  طراحي و ساخت تمامي ماشين‌آلات و قطعات آن‌ها (اعم از ماشين‌آلات توليدي تمامي صنايع)، لوازم خانگي و تجهيزات پزشكي.

-  طراحي و ساخت تجهيزات مكانيكي نيروگاه‌هاي فسيلي، اتمي، خورشيدي، بادي و آبي.

-  طراحي و ساخت تجهيزات و سيستم‌هاي انتقال و تصفيه آب، سيستم‌هاي مكانيكي و كنترلي پالايشگاه‌ها و كارخانجات شيميايي.

-  طراحي و ساخت تاسيسات حرارتي و برودتي ساختمان‌ها و اماكن، بالابرها و آسانسورها و سيستم‌هاي حمل و نقل.

-  طراحي و ساخت وسايل و تجهيزات حمل و نقل زميني، دريايي و هوايي.

-  ساخت تجهيزات دفاعي مانند تانك، راكت، اژدر و پل‌هاي متحرك.

-  ساخت روبات‌ها، بازوهاي مكانيكي و سيستم‌هاي توليد.

- و بسیاری موارد دیگر!

افتخارات دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران

  •      چهره‌ی ماندگار مهندسی مکانیک کشور: دکتر منصور نیکخهواه بهرامی، استاد دانشکده مهندسی مکانیک
  •      المپیادهای دانشجویی: کسب مدال‌های متعدد در المپیادهای دانشجویی از جمله مدال طلا در  سال های85، 89 و 90
  •     ساخت خودروهای خورشیدی و هیبریدی و شرکت در مسابقات بین المللی مرتبط
  •     ساخت روبات ملی "سورنا" با همکاری سایر دانشکده‌های پردیس فنی و در دست داشتن   پروژه های مشابه
  •     برخورداری از آزمایشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی پیشرفته مانند مؤسسه توربو ماشين و همچنین وجود چندین قطب علمی کشوری 

http://eng.ut.ac.ir/fa/mechanic